Isnin, 28 Februari 2011

Pengenalan

Minority Trace Community [M.T.C] merupakan sebuah label komuniti anak-anak muda yang meminati Hardcore/Punk dan bergerak secara D.I.Y di Tampin. Mendalami etika, adab dan akhlak bagi menjaga pemikiran agar tidak rosak dengan pengaruh-pengaruh sesat yang menjerumus seseorang itu ke arah racist,facist,sexist,prejudice,degrade dan sebagainya selain mewujudkan semangat 'brotherhood' dan 'solidariti' yang kuat antara satu sama lain tidak kira taraf,darjat dan pangkat namun, masih saling hormat-menghormati dan tolong-menolong  bagi mengaktifkan kembali potensi scene d.i.y di Tampin.

Dari segi makna pecahan bagi setiap perkataan, 'MINORITY' bermakna golongan kecil dan 'TRACE' bermakna mengesan atau menjejak.
Jadi gabungan mengikut makna kamus adalah seperti Mengesan Golongan Kecil.. Itu juga menjadi tujuan utama nama Minority Trace Comunity dipilih..



Di Tampin , anak-anak muda sudah mula mengenali hardcore/punk bersama 'genre-genre' lagu yang mereka minati. Apabila Seventh Heaven Studio iaitu salah satu studio jamming di pekan kecil yang mula membangun ini menyediakan sebuah ''gig hall'' dan beberapa event hebat dan tour dari band seperti Nine Eleven[France],Carpathian[Australia],Circuit[Australia],Cyberene[Japan] dan Daighila[Malaysia] telah berjaya dilangsungkan di sini maka bertambah lah bilangan anak-anak Tampin mula berminat dan belajar tentang hardcore/punk dan sebagainya yang berkaitan. Oleh itu, komuniti ini adalah bagi mengumpulkan mereka semua dan mengajak mereka turut sama berkhidmat bersama warga kecil komuniti ini untuk turut sama membantu scene hc/punk di Tampin ini. 


Pelbagai usaha sudah mula dirancang bagi menggerakkan komuniti bukan saja dengan gig dan muzik semata-mata malah bercita-cita untuk membangunkan sebuah pusat d.i.y di sini bagi memudahkan urusan seperti sumbangan bulanan komuniti, design/printing studio, tempat perbincangan dan sebagainya. 

2 ulasan: